Arbeidsongeschiktheidsverzekering en het coronavirus

Boekopzoek

Sinds februari heeft het coronavirus ons allemaal in zijn greep. Het virus kan vrij heftig zijn, en niemand is veilig. Velen vragen zich af wat dit voor de verzekeringen betekend. Vandaag nemen we de arbeidsongeschiktheidsverzekering in combinatie met het coronavirus onder de loep. We beantwoorden de 2 meest gestelde belangrijke vragen. En we kijken wat te doen wanneer de premie niet meer kan worden betaald.

Kan ik beroep doen op mijn AOV wanneer ik het coronavirus krijg?

Ja, dit is het geval. Je kunt in het geval van het coronavirus beroep doen op de AOV. Althans, wanneer je het coronavirus oploopt en als gevolg daarvan niet meer kunt werken. Of men recht heeft op een uitkering wordt vastgesteld volgens de voorwaarden van de verzekeringspolis. Wanneer je bijvoorbeeld nog prima in staat bent om thuis te werken, dan zul je geen uitkering kunnen krijgen. Alleen wanneer je in dusdanige kritieke toestand verkeert dat je echt geen beroepsuitoefening meer kunt doen, dan kom je in aanmerking voor een uitkering.

Ik kan niet werken, omdat ik in thuis-quarantaine zit. Kan ik nu beroep doen op mijn AOV?

Nee, dit is niet het geval. Met een AOV verzeker je alleen de gevolgen van arbeidsongeschiktheid. Wanneer je niet kunt werken vanwege de situatie, maar vanuit fysiek oogpunt wel prima in staat bent om te werken, dan kun je geen beroep doen op je AOV.
Het maakt hierbij niet uit wat voor een soort baan je hebt. Wanneer men fysiek gezien nog prima kan werken is dit gewoonweg niet mogelijk. Wat veel verzekeraars wel doen, is het bieden van ondersteuning.
De verzekeringsmaatschappij heeft uiteraard begrip voor de moeilijke situatie van de laatste maanden. Veel verzekeraars bieden dan ook ondersteuning. Veel verzekeraars bieden normaal gezien ook al preventie-diensten en allerlei andere voorzieningen. En in deze vreemde tijden bieden veel verzekeraars ook hulp rondom de situatie met het coronavirus.

Ik kan mijn premie niet betalen omdat ik geen inkomen meer heb, wat moet ik nu doen?

Het beste wat men in deze situatie kan doen is simpelweg contact opnemen met de verzekeraar. Met hen kan dan worden overlegd wat verstandig is om te doen. Je zult dan met de verzekeraar naar een oplossing moeten zoeken.
De kans is groot dat de verzekeraar in staat is om alle begrip op te brengen voor de situatie. Je zult heus niet de enige zijn die het hier lastig mee heeft. Maar het belangrijkste is wel, schaam je niet. Neem gewoon contact op met de verzekeraar. Wanneer je dit niet doet kunnen zij niets voor je doen. En in plaats van dat je contact opneemt en er gezocht kan worden naar een oplossing, krijgt de verzekeraar het idee dat je een wanbetaler wordt. En dat is natuurlijk iets wat je absoluut niet wilt.