Sneller rijden met een blauw kenteken scooter?

In Nederland zijn er verschillende soorten kentekens voor voertuigen. Vrachtwagens, auto’s en scooters moeten allemaal voorzien zijn van een kenteken. De registratie verloopt via het RDW, je krijgt na aanvraag een unieke cijfer/lettercombinatie op jouw naam. Dit kun je bij een scooter kopen vaak direct laten uitvoeren, er zijn ook gevallen waarin je zelf een kenteken moet aanvragen. Maar hoe hard mag je precies rijden met een blauw kenteken scooter, en kun je dit later nog aanpassen?

 

Zelfde scooter, ander kenteken

Je wilt een scooter kopen, bij de opties zie je een geel of een blauw kenteken scooter staan. Verder is de scooter hetzelfde qua prijs en mogelijkheden. Wat is nou echt het verschil? In principe betreft het precies dezelfde scooter, met als enige verschil de maximale snelheid. De motor in een snorscooter en een bromscooter zijn identiek, het verschil is de begrenzer die in deze scooters worden geplaatst. Die beperkt de snelheid tot respectievelijk 25 km/u of 45 km/u. Wanneer je een kenteken aanvraagt beslis je welke snelheid jouw scooter maximaal mag rijden.

 

Waarom zou je voor een snorscooter kiezen?

Bij de scooter kopen kun je dus voor de maximale snelheid kiezen. Wat heeft dit voor invloed op de weg? In de eerste plaats mag je met een snorscooter op het fietspad rijden binnen en buiten de bebouwde kom. Met een bromscooter mag je alleen op het fietspad rijden buiten de bebouwde kom, verder behoor je tussen de auto’s te rijden. Dat vind niet iedereen zo’n veilig idee. Een andere reden is de helmplicht. Je hoeft geen helm te dragen op een snorscooter, al mag het natuurlijk wel. In beide gevallen zul je in het bezit moeten zijn van een autorijbewijs (B) of een scooterrijbewijs (AM), je moet ook minimaal 16 jaar oud zijn.

 

Opvoeren met een blauw kenteken scooter

Nu weet je dat er met een blauw kenteken scooter maximaal 25 km/u gereden mag worden, je weet ook dat de motor eigenlijk beperkt is en in theorie veel harder kan rijden. Het is behoorlijk eenvoudig om die begrenzer te verwijderen, zo kun plotseling veel harder rijden! Dat heet opvoeren, en dit is mogelijk op verschillende manieren. Zo kun je een snorscooter van 25 km/u naar 35 km/u laten opvoeren. Dat rijdt iets vlotter maar de kans dat je door de politie gepakt wordt is klein. Op de rollerbank zal dit door foutcorrectie waarschijnlijk niet eens vastgesteld worden. Je kunt ook kiezen voor 45 km/u, net zo snel als een bromscooter dus. Dat betekent niet dat je plotseling op de weg moet gaan rijden, het blijft wettelijk gezien een blauw kenteken scooter. Zelfs sneller is een optie, zo snel dat je auto’s voorbij kunt rijden. Je kunt bij opvoeren kiezen voor een schakelbare oplossing of permanent. Met een schakelaar kun je bij een controle de begrenzer weer activeren. Dit biedt geen garanties maar kan wel het verschil maken tussen tussen doorrijden of inname van jouw scooter.

 

Let op bij een scooter kopen

Je kunt helaas niet achteraf jouw blauw kenteken scooter over laten zetten naar een geel kenteken. De tweewieler wordt slechts eenmaal op naam gezet met daarbij de juiste classificatie. Daarom moet je er vooraf goed bij stilstaan waar je de scooter voor zult kopen. Is 25 km/u voldoende of wil je toch liever wat sneller rijden? De kwaliteit van de wegen in de omgeving kunnen hierbij een rol spelen. In sommige gemeentes ben je met een snorscooter sneller door het verkeer dan met een bromscooter die sneller mag rijden. Opvoeren kan altijd en dat is legaal, maar je mag er dan niet meer mee op de openbare weg rijden.