PIM is het acroniem voor Product Information Management, en verwijst naar een specifiek type software dat wordt gebruikt om alle productgerelateerde informatie op een handige en adequate manier te verwerken. Productgegevens zijn talrijk en gevarieerd, omvatten allerlei soorten bestanden en het beheer ervan kan ingewikkeld zijn als het niet met de nodige zorg gebeurt. Een PIM-systeem moet de fabrikant helpen alle productgegevens te bewaren, ongeacht de aard ervan en de manier waarop ze zijn verkregen. Ontdek daarom hieronder de belangrijkste voordelen die dit instrument van Skwirrel jouw onderneming kan bieden! Waarom is het belangrijk een PIM-systeem in te voeren?Alle informatie geordend, bijgewerkt en klaar om op elk moment en in verschillende formaten te worden verstrekt, bijhouden is een uiterst complexe taak die de nodige software vereist om ze te ondersteunen. Anderzijds kunnen verschillende teams gedurende de gehele levenscyclus van het product een rol spelen: ontwerp, marketing, logistiek, en elk van deze teams heeft specifieke gegevens nodig die zij met andere teams zullen delen. Het ideaal is een gecentraliseerde gegevensbron die voor al deze diensten werkt, waardoor het gemakkelijker wordt alle gegevens te onderhouden en bij te werken, ongeacht de dienst die ze genereert. Een PIM-systeem is geen eenvoudige opslag van produktinformatie, maar een ondersteunend hulpmiddel voor het ingewikkelde beheer van de overeenkomstige gegevens, waardoor de overdracht van informatie naar alle kanalen wordt vergemakkelijkt. Voordelen van een PIMHet PIM-systeem wordt de enige bron van productgegevens informatie voor alle afdelingen op een gecoördineerde manier, wat resulteert in een betrouwbare gegevensbron. Anderzijds is het een gecentraliseerde, multichannel bron die de kwaliteit en consistentie van de gegevens over alle kanalen verbetert. Met PIM kunnen producten op een meer flexibele manier worden gelanceerd. De integratie ervan in de verschillende gebieden verloopt op natuurlijke wijze, aangezien alle gegevens vanaf de eerste stadia van het product centraal worden gedeeld. Met een PIM worden de verschillende spreadsheets die elke afdeling gewoonlijk gebruikt met hun specifieke gegevens, overbodig. Voor wie is het PIM-systeem geschikt?PIM is van nature bedoeld voor iedereen die grote hoeveelheden productgegevens moet beheren. De technische dienst kan bepaalde productgegevens van technische aard vaststellen en bijhouden. De marketingafdeling zal het PIM gebruiken om catalogusgegevens op te vragen en handels banners voor te bereiden die in het PIM zelf zullen worden opgenomen. Voor gegevensbeheerders zal de PIM uiteraard zeer nuttig en doeltreffend zijn, en ook voor managers van e-commerce zal de PIM een mooi hulpmiddel zijn. De klanten zullen kunnen profiteren van alle voordelen die het PIM oplevert, zullen gegevens sneller en betrouwbaarder beschikbaar hebben in voor hun systeem begrijpelijke formaten, en zullen hun relatie met hun leverancier verbeteren. Welke gegevens moeten in een PIM worden opgenomen?Het PIM moet in staat zijn alle productgegevens gedurende de gehele levensduur op te slaan en als referentiebron te gebruiken. Dit omvat uiteraard ontwerpgegevens en technische gegevens. Marketinggegevens moeten ook deel uitmaken van het PIM, evenals eventuele media gegevens die je hebt. Het PIM moet ook de bron zijn van informatie over het WEB en kan dus ook gegevens en gebruikersvoorkeuren daaruit verzamelen, die later van nut zullen zijn voor zowel commerciële afdelingen als marketing- en ontwerpafdelingen.
|